Gebruik je nog geen carrousels op Instagram? Of ben je op zoek naar een manier om ze effectiever te gebruiken? Ik laat je graag zien op welke manier je ze je bereik kunnen vergroten.

Wat is een carrousel post?

Een carrousel post op Instagram is een post waarbij je gebruik maakt van meerdere opeenvolgende afbeeldingen en/of video’s. Je kan een carrousel op Instagram eenvoudig herkennen door de kleine puntjes onder de afbeelding. Met een “molen” van verschillende afbeeldingen, kan je je verhaal uitgebreider vertellen.

Waarom carrousel posts gebruiken?

1. Een carrousel post houdt je publiek langer vast bij je post. Je publiek “swipt” doorheen de carrousel. En hoe langer je post wordt bekeken, hoe groter je bereik. Dit geldt vooral voor kleinere profielen met minder dan 5.000 volgers.

Wist je dat carrousel berichten beter presteren dan video’s en foto’s!

2. Een carrousel post verdubbelt je kans op zichtbaarheid omdat je bericht een tweede kans krijgt en opnieuw in de feed voorbij komt als je volger niet reageert na het zien van de eerste slide van je carrousel.

! De uitdaging zit hem natuurlijk in het voorkomen dat je volger verder scrolt.

Welke content deel je in je carrousel?

  • Laat je producten/diensten zien
  • Vertel een verhaal met bijvoorbeeld een probleem in de eerste slide en de oplossing in de daaropvolgende.
  • Vat de tekst uit je caption samen in de slides
  • Geef een opsomming van tips & tricks
  • Gebruik voor- en na foto’s
  • Promoot je event
  • Deel reviews van klanten
  • Behind the scenes
  • Ideaal om video’s langer dan 60 seconden te breken en zo toch langere video’s te kunnen tonen en interessant te houden.

Hieronder een voorbeeld van een carrousel op mijn Instagram pagina.

Meer tips...

  • Ondanks de puntjes onder de slide die aangeven dat het om meerdere slides gaat, merken je volgers het misschien niet op.
    Herinner in je caption aan het swipen met “swipe links voor…” en/of geef het in je eerste afbeelding aan.
  • Voor de creatie van mijn carrousels gebruik ik, tenzij het enkel foto’s zijn, de app Canva. Zo kan ik steeds eenzelfde opmaak aanhouden.
  • Voor het grootste bereik gebruik je 2,8,9 of 10 slides. 10 is de max.
  • Wissel afbeeldingen af met video’s voor het grootste bereik.

Onthoud dat overdaad schaadt. Dus ga nu niet van elke post een carrousel maken maar wissel af met “normale posts” en maak er een mooie mix van. Zorg steeds dat de content blijft aansluiten bij jouw strategie.

Maak jij al gebruik van carrousels op Instagram? Of ga je er gebruik van maken?

 

Volg mij op Instagram voor meer tips & tricks om te groeien op Instagram!