Als je wil groeien op Instagram zijn hashtags heel belangrijk! Ze helpen je je bereik te vergroten, nieuwe volgers en zo nieuwe klanten te krijgen.

Wist je dat posts met hashtags maar liefst 12,6% meer engagement hebben dan posts zonder!

Om de juiste, kwalitatieve volgers aan te trekken, heb je de juiste hashtags nodig. Willekeurige hashtags, trekken willekeurige volgers. En aan willekeurige volgers heb je weinig omdat ze de interactie niet aangaan.

Ik vergelijk hashtags steeds met emmers. Met je hashtag kom je in een betreffende emmer terecht. Hoe groter de emmer en hoe meer gevuld, hoe moeilijker het wordt om eruit gevist te worden.

Toch is het heel goed mogelijk om met de juiste hashtags je zichtbaarheid te vergroten.

Mijn 5 hashtag tips voor jou

TIP 1 | 30 hashtags

Je mag 30 hashtags gebruiken. 30? Jawel. Gebruik er ook zoveel mogelijk, minstens 20, liefst alle 30. Met de voorwaarde dat ze relevant zijn! Elke hashtag vergroot je kans om gevonden te worden. Dus waarom niet optimaal gebruik van maken?

In je Instagram stories kun je maximaal 10 hashtags gebruiken. Speel ook hier met je hashtags omdat je zo beter gevonden wordt.

TIP 2 | Groter is niet beter

Heb je < 1000 volgers, ga dan voor een mix van kleine (<50k) en medium (50-500k) hashtags. Grote hashtags (>500k) zijn (nog) niet relevant voor je. Hoe groter jouw account wordt, hoe minder kleine hashtags en meer grote hashtags je kunt gebruiken. Stel je voor dat je een hashtag van > 1 miljoen gebruikt, je verdrinkt dan als het ware in deze hashtag emmer.

TIP 3 | Bewaar ze in notities

Ben je bij elke post zoekende naar hashtags. Niet nodig als je het volgende voorbereidt. De hashtags vind je via de zoekfunctie op Instagram, tab “tags”. Je ziet hier hoe vaak deze hashtag gebruikt is. Bouw zo je mix op (zoals in tip 4 aangegeven). Verzamel 50 hashtags en bewaar ze (digitaal) in je notities. Voeg vanuit je notities, je meest relevante 30 hashtags telkens aan je post toe.

TIP 4 | Zorg voor een mix

Zorg voor een mix van hashtags. Gebruik hashtag woorden die jouw ideale klant gebruikt vanuit zijn/haar behoefte. Je kernwaarden. Woorden uit je missie/visie. Je bedrijfsnaam. Locatie. Content gerelateerde hashtags. Vergeet zeker je niche hashtag niet.

TIP 5 | Plaats hashtags in je caption

Je hashtags in de caption of als comment? Allebei werken ze. Alleen is onder in je caption het meest efficiënt. Als je je hashtags in je comments plaatst, verlies je eerste seconden tussen het posten en comment en verlies je mogelijk plek in ranking.

Veel plezier met het uitzoeken van je hashtags! Als je hier even de tijd voor neemt, helpt het je erna alleen maar bij het vergroten van je bereik en dus zichtbaarheid!