INDRA | Virtual Assistant

Feel the fear and do it anyway

Vliegangst. Klamme en koude handen, hartslag op hol, zenuwen gieren door je lijf, je maag in een knoop… De angst die verlammend werkt en al een week voor vertrek meester van je maakt door onrustige nachten en gedachten met doemscenario’s.

Als je niet bij de 1 op 5 mensen hoort die in meer of mindere mate vliegangst heeft, vraag je je waarschijnlijk af waar ik het in godsnaam over heb. En kan je je niets voorstellen bij mijn beschrijving van deze fobie. Herken je je wel in mijn verhaal, dan kan verder lezen je misschien een stapje vooruit helpen om je van je vliegangst te ontdoen of deze in ieder geval te verminderen. Mij heeft het al een heel eind geholpen!

Behoefte aan controle

Waar de vliegangst vandaan komt? Geen idee. Het was er al vanaf de eerste keer dat ik vloog zo’n 20 jaar geleden. Nu was die eerste keer ook niet echt een voorbeeldvlucht. We zaten net in het vliegtuig en kregen te horen dat door een technisch defect het vliegtuig niet kon vertrekken. Maar de technici zouden er zo zijn om het te herstellen. Komt er een mannetje met gereedschapskist door het vliegtuig gelopen om “iets” in de cockpit weer in orde te brengen. Mijn gedachte : “Dit is het! We gaan straks opstijgen en er blijkt toch iets nog niet in orde te zijn en we storten neer”. Tijdens deze eerste vlucht nog enkele keren een turbulentie erbij gehad en mijn vliegangst was een feit. Misschien ligt mijn sterke behoefte aan controle ook wel aan de basis. Wie zal het zeggen?

Een interessantere vraag is natuurlijk, hoe kom je er vanaf? Ondanks mijn angst ben ik altijd blijven vliegen. Ik wil te graag de wereld ontdekken en me niet laten weerhouden door een angst die enkel gebaseerd is op irreële gedachten. Want je weet dat het allemaal alleen maar in je hoofd bestaat en er geen feitelijk gevaar is. In de loop der jaren heb ik heel veel gelezen en geleerd over vliegen. En mijn angst is hierdoor minder groot geworden. Ik deel graag enkele tips met je.

1. Feel the fear and do it anyway

Allereerst denk ik dat het belangrijk is om het ‘gewoon’ te blijven doen. Ik zeg het misschien heel makkelijk (is het voor mij ook echt niet) en het kost je in het begin veel energie maar je overwint het alleen als je door die angst heen gaat. “Feel the fear and do it anyway.” Een tip die ik ooit van mijn lifecoach kreeg en ik ook op andere vlakken toepas. Voel waar je angst zit en accepteer het zonder ertegen te ‘vechten’. Elke keer als je weer de grond raakt, voelt als een overwinning! Gewoon doen, daar begint het mee.

2. Feiten en cijfers

Verdiep je eens in de feiten en cijfers over vliegen en vliegtuigongelukken. Een tip die ik graag iedereen met vliegangst geef en bij mij veel angst heeft weggenomen is het boek “Over vliegangst en hoe je ervan af komt”. Een boek van Lucas van Gerwen, psycholoog en piloot (vind ik trouwens een aparte combi maar dat terzijde). In het boek geeft hij aan hoe het vliegtuig echt werkt, hoe grondig het voor vertrek gecontroleerd wordt, waar al de geluiden tijdens de vlucht vandaan komen en hoe klein die kans nou echt is dat er iets gebeurd. De kans dat je een auto ongeluk krijgt is namelijk vele malen groter en toch stap je er elke dag in zonder na te denken. Door bijvoorbeeld zijn uitleg over turbulentie ben ik er nu helemaal niet meer bang voor. Turbulentie is voor een vliegtuig als golven voor een schip. En kan ik veel geluiden die me eerst angstig maakten plaatsen.

3. Flightradar 24

Installeer de app Flightradar24 op je mobiel! ‘S Werelds populairste flight tracker. Kijk eens hoeveel vliegtuigen er op dit moment wereldwijd in de lucht hangen. Je schrikt echt. En besef je dat het dag in dag uit goed gaat. Dit was voor mij misschien wel dé grootste eye-opener. Ik gebruik de app ook wel eens als ik in de tuin zit en een vliegtuig zie overvliegen. Uit nieuwsgierigheid waar deze vandaan komt en heen gaat. Of als mijn man op reis is, kan ik tijdens zijn vlucht precies zien waar hij op dat moment vliegt en hoe laat de landing voorzien is. Gewoon voor de fun (en stiekem natuurlijk de geruststelling dat het allemaal goed gaat ;-).

4. Adem in, adem uit

Ademhalingsoefeningen. Klinkt misschien zweverig maar het werkt echt! Door je te concentreren op je ademhaling, ga je uit je hoofd en in je lichaam. Dit verlaagt je stressniveau en vermindert je spierspanning waardoor je angstgevoelens weer afnemen. Het boek waar ik net naar verwees geeft ook aan om de week voor vertrek al regelmatig ontspanningsoefeningen te doen. Zoveel mogelijk ontspannen!

5. It’s almost wine o’clock

Vermijd suiker, alcohol en cafeïne voor je vlucht. Deze verhogen je zenuwachtige gevoel alleen maar. En wat alcohol aangaat, als je vliegt telt elk drankje voor twee. Kan natuurlijk gezellig zijn maar een gewaarschuwd mens telt ook voor twee. Ik hou van wijn en kijk natuurlijk wel altijd erg uit naar mijn eerste wijntje bij aankomst op mijn reisbestemming. Na zo’n vliegervaring smaakt deze extra goed.

Yes, I did it!

Op dit moment zit ik in het vliegtuig naar de oudste universiteitsstad van Europa. Bologna! Voor de allereerste keer vlieg ik alleen. Even een schouderklopje voor mezelf! Het wordt een combinatiereis van werk en ontspanning. Als Virtual Assistant heb ik het voordeel eender waar ter wereld, als er maar wifi is, te kunnen werken. Mijn man is eerder deze week ook zakelijk naar Bologna gevlogen. We kunnen op deze manier werk en plezier combineren. De landing wordt zo ingezet. Deze vlucht alleen ging me verbazend goed af. Zou het me ooit lukken angstvrij te vliegen? Wie weet. Ben in ieder geval al een heel end op weg. Voor nu verheug ik me al op het wederzien van mijn man en mijn eerste glas Italiaanse wijn! Heb ik dik verdiend! Salute!

 

Doe elke dag iets wat je eng vindt –

Eleanor Roosevelt